Як не натрапити на дзвінок шахрая?

0
160

З кожнем днем українці все частіше стають жертвами шахраїв. І в більшості випадків це трапляється через один невинний телефонний дзвінок. Як уникнути таких випадків та не дати злодіям забрати гроші з вашої банківської картки? Або що робити в разі такої ситуації?

У Нацбанку попередили про небезпечну схему

“Вам потрібно виконати переказ для авторизації”

Дійшло вже до того, що шахраїв майже неможливо відрізнити від справжніх працівників банків. Так налічується близько 80 схем і ця цифра точно не остаточна.

“Змінюється якість і суми вкрадених грошей. З боку шахраїв працюють дедалі краще підготовлені люди, які спілкуються з клієнтами дуже добре, зображуючи банківських співробітників. Приводи звернень та схеми шахрайства постійно змінюються і удосконалюються, в цьому полягає складність для громадян розпізнати шахрайства”, – повідомляє заступник директора “ЕМА” Олеся Данильченко.

Дзвонять навіть співробітникам банків. Представляються IT-службою фінансової установи і просять провести “авторизацію”, а насправді виманюють персональні дані і змушують зробити переказ коштів.

Просять провести “авторизацію” і простих клієнтів. “Подзвонила дівчина, дуже приємним голосом представилася співробітницею ПриватБанку, назвала мене на ім’я та по батькові. Сказала, що ось зараз є з моєю кредитною карткою підозріла операція, вони перевіряють, чи я її зробила. Я, звичайно, нічого не робила. Злякалася і попросила заблокувати”, – зазначає киянка Інна.

“Мені вона і каже: тоді зробіть для авторизації переказ. Надішліть ось на цей рахунок 600 грн, якщо менше, то система не побачить операцію. І потім ці 600 грн нібито відразу повернуть назад на рахунок. Мені здалося це підозрілим, і я попросила мені передзвонити за кілька хвилин. Сама зателефонувала на гарячу лінію банку. Виявилося, з банку мені ніхто не дзвонив”, – передає дівчина.

Розмовляють доволі ввічливо і “завченими” фразами, як це часто роблять співробітники кол-центрів. Відрізнити такого співрозмовника від справжнього банківського службовця неможливо.

Українці самі віддають свої гроші, а знайти шахраїв вкрай складно

Згідно із законом, якщо українець сам переказав гроші зі своєї на картку іншої фізособи, повернути гроші можна тільки за згодою того, хто отримав кошти. “Банк не може самостійно повернути гроші. Всі банки в Україні керуються у своїй діяльності чинним законодавством. Якщо буде доведено факт шахрайства, буде відповідне рішення суду, тоді гроші можуть повернути”, – заявляють на гарячій лінії НБУ.

Водночас у Нацбанку радять, якщо ви вже стали жертвою шахраїв, обов’язково написати заяву до поліції і звернутися у свою фінансову установу, розповісти всі деталі розмови. Навіть якщо банк захоче повернути гроші, поки не доведено факт шахрайства правоохоронцями, робити це не можуть.

Знайти зловмисника і залучити його до відповідальності вкрай складно. Головне тут – оперативно звернутися до правоохоронців, поки шахраї не змінили номер телефону. Але і в цьому разі може виявитися, що вони працюють, наприклад, із Донецька чи Криму. Тоді розшукати їх і затримати буде практично неможливо.

“Є чітке визначення закону. Помилковий переказ від однієї фізичної особи іншій банком не може бути повернутий. Це може відбуватися тільки в разі вже доведеного факту шахрайства, банк повинен отримати відповідний лист із рішенням. Просто подати заяву в поліцію недостатньо, факт повинні встановити”, – кажуть у НБУ.

Якщо ж шахрайство сталося з вини банку (що практично ніколи не відбувається), тоді можна розраховувати на відповідну компенсацію. Наприклад, якщо гроші з вашої картки без згоди переказав співробітник відділення або ж на вас оформили кредит без вашої згоди.

Але як би банки не вдосконалювали систему безпеки, скільки б коштів не вкладали в модернізацію систем моніторингу і захисту, захистити тих, хто сам переказує свої гроші, неможливо.